Wednesday, August 1, 2012

salam buat semua..
hari ni hari ke 13 kita berpuasa.harap2 penuh la puase tu ye...jangan puasa yangyok je.di bulan puasa ni, aku sedikit insafla.takkan bulan lain asyik wat jahat je, bulan puasa nak buat nakal gak kan? maklumla syaitan dah kena ikat.walaupun syaitan dah kena ikat tapi hasutan jiwa dan nafsu ni masih ade.Bulan puasa ni kalau kat kampung sangat meriah, lagi2 kalau keluarga kumpul ramai2..Nak dikata pulak aku ni berdarah jawa.Mak bapak speaking jawa, aku je macam tergeliat lidah sikit arek ngomong jowo kie..Dulu masa kecik2, time kenduri, kabeh wong jowo. roso nang jakarta.Namun, ojo ngomong seng opo2, aku ngerti lo.Seng mangan wes warek,seng turu wes tangi,seng lain kabeh podo gawe kerjo.
Ha, leh faham ke?
Mesti poning dibuatnye kan?Itulah yang aku rasa masa budak2 dulu. Tapi sebab dah terbiasa dengar, dah lali.Kalau mak aku tanya bahasa jawa, aku balas cakap melayu.Communicate tak susah,,,asalkan kita faham.kat sekolah rendah pun cikgu2 ramai yang berbahasa jawa.tapi takla masa mengajar.Seronok ingat masa sekolah dulu.Aku ni masa sekolah rendah dulu...feeling2 macam budak baik la.nak cite masa aku darjah satu..adelah satu peristiwa yang aku takleh lupa.aku sekolah tabika 6 tahun tak habis,separuh tahun je sebab mak aku tak dapat hantar, banyak commitment lain. so, bila masuk sekolah rendah darjah satu,masa nak daftar tu aku dapat masuk kelas corot sekali,kelas coklat.dulu kelas ade banyak. jadi rasa tak setaraf ngan aku la kan?(feeling budak pandai).kelas first kelas merah.aku ape lagi,merajuk taknak masuk kelas.mak aku cuba pujuk,,,aku wat perangai la(menangis tak henti2)heheheh.sampai guru besar datang, dan cikgu jelaskan aku taknak masuk kelas coklat.poning kepala guru besar tu.....tapi atas kedegilan aku jugakla...guru besar benarkan aku masuk kelas merah(yes..yes berjaya).tapi aku sentiasa mantain(usaha sungguh2).sentiasa dapat cemerlang.yang pasti dari darjah satu hingga ke darjah enam,,,kelas pertama je tau..(rasa riak kejap)hihihihih....nak baca kisah seterusnya????nantikan mood saya menulis...pasti ade yang terbaru....coming soooooonnnn........
   

No comments:

Post a Comment